Connect with us

בריאות ורפואה

לקראת חג הסוכות: מד"א בהמלצות מצילות חיים

על מנת לצמצם את מספר התאונות המתרחשות סביב בניית ופירוק הסוכה, מפרסם מגן דוד אדום, את מדריך הבטיחות לחג הסוכות

פורסם ב:

on

בצל הסגר המתהדק וגל הקורונה השני ורגע לפני ערב סוכות, אשר לקראתו מקימים סוכות ברחבי הארץ, נערך ארגון מגן דוד אדום לקריאות המתקבלות כמדי שנה בשל תאונות הנגרמות מבנייה ופירוק הסוכה. בשנה שעברה, ילד בן 9 נפצע ממסור דיסק בזמן בניית סוכה בבית באלעד. הוא נחבל קשות בכף ידו, ופונה ע"י צוותי מד"א לבי"ח כשמצבו בינוני. בנוסף – צעיר בן 18 שנפל מגובה במהלך פירוק סוכה, פונה במצב בינוני לבי"ח פוריה כשהוא סובל מחבלות בגב ובגפיים.
 
גם השנה, טרם יום כיפור, נקרא צוות מד"א למקרה פציעה בסוכה – ביום חמישי בשבוע שעבר (24.9), גבר ואישה כבני 90 בנו סוכה במרפסת ביתם בשכונת רמות בירושלים. הגבר (90), שעמד על סולם, מעד ונפל על אשתו (89) שנפצעה קלות בידה. היא טופלה במקום ע"י צוות מד"א ולא נזקקה לפינוי לבית החולים.
 
בשנים האחרונות, החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי לאנשים שנפגעו במהלך בניית סוכה, בהם: צעיר בן 24 שנפצע באורח בינוני כשנפל מגובה במהלך בניית סוכה במרפסת דירתו בקומה הרביעית, ונבלם בסכך סוכה אחרת בקומה הראשונה בשכונת בית וגן בירושלים, צעיר בן 24 שנפצע באורח בינוני מפלטת עץ של סוכה שנפלה על ראשו בשכונת סנהדריה בירושלים, גבר בן 45 שנפצע קשה לאחר שנפל מגובה 3 מטר במהלך התקנת סכך לסוכה בשכונת תלפיות בירושלים, בן 15 שנפל מסולם במהלך בניית סוכה בבית כנסת באשדוד, ונפצע בינוני, ובבני ברק, גבר בן 38 שהתחשמל במהלך בניית סוכה, ופונה על ידי צוותי מד"א לבית החולים במצב יציב.
 
על מנת ליהנות ממסורת החג בצורה הבטוחה ביותר, במד"א קוראים לציבור לנקוט אמצעי זהירות ולהישמע להנחיות.
 
במגן דוד אדום מגישים את המדריך השלם לבניית סוכה בטוחה:
– בונים סוכה בחצר הבית? הקפידו לנעול נעליים סגורות, לנכש את הצמחייה הסמוכה שבתוכה עלולים להסתתר נחשים וזוחלים מסוכנים אחרים, וודאו כי דרכי הגישה אל הסוכה וממנה יהיו פנויים ממכשולים שונים, באופן שיאפשר יציאה מהירה מהסוכה בעת הצורך.

– הקפידו למקם את הסוכה במרחק בטוח ממתקני חשמל ובלוני גז. הקפידו שלא להדליק אש בקרבת בלוני הגז או מתקני החשמל, אם ישנם, במהלך הקמת הסוכה.

– בונים סוכה במרפסת בקומה גבוהה או על גבי פיגומים? הקפידו לוודא שלא ייפול אף חפץ כבד למטה, מחשש שיפגע בעוברים והשבים. בכלל זה, וודאו כי גגונים נפתחים ואדניות מקובעים היטב למקומם, וכי אין סכנה לנפילת קרשי הסוכה, חלקי סכך או כל חפץ אחר למטה.

– במהלך הקמת דפנות הסוכה, יש להקפיד להרחיק מהאזור ילדים, על מנת שלא ייפגעו מחלק שעלול ליפול עליהם. בנוסף, יש לוודא חיזוק הדפנות זו לזו, באופן כזה שלא יאפשר את קריסתן. יש להקפיד במיוחד כאשר מדובר בדפנות עץ, או כל חומר קשיח אחר.

– במהלך הנחת הסכך, יש להיזהר בעמידה בגובה. אין לטפס על מעקה המרפסת, או על סולם שאינו יציב. את הסכך יש לחזק לגוף הסוכה, כך שלא יעוף ברוח ויפצע עוברי אורח.

– בקצותיהם של כפות הדקלים ישנם קוצים העלולים להיתפס באצבעותיהם ובידיהם של העוסקים בבניית הסוכה. יש להרחיק את כפות הדקלים מילדים, ולוודא שלא יידקרו מהן. בנוסף, יש לאחוז בכף הדקל מתחתיה ולא בין העלים, מחשש לבעלי חיים מסוגים שונים העלולים להימצא שם.

– במהלך חיבור הסוכה לחשמל, יש לשים לב שלא לגעת בחוטי חשמל חשופים או בנקודות חשמל שאינן בטיחותיות. יש לוודא כי בטרם חיבור הסוכה לחשמל, השקעים תקניים ובטיחותיים לשימוש בשטח פתוח, ועמידים למים, על מנת להימנע מהתחשמלות. הימנעו מהתקנת כבלי חשמל שאינם תקינים בסוכה, שכן הדבר עלול לגרום לקצר חשמלי ולשריפה.

– תליית קישוטים: אין לעמוד על מעקות, סולמות לא יציבים, כסאות וכו', על מנת לתלות את קישוטי הסוכה. יש להקפיד שילדים לא ייפגעו ולא ייפלו מגובה במהלך קישוט הסוכה, ויש לוודא שמבוגר אחראי נמצא בסמוך ומשגיח עליהם כל העת. נפילה מגובה עלולה לגרום לנזק לעמוד השדרה, לזעזועי מוח ובמקרים קשים אף למוות. בכל מקרה של נפילה מגובה, יש להתקשר למד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", באמצעותו יכולים צוותי מד"א לדעת היכן מיקומכם המדויק. אין להזיז את הנפגע ואין להרימו.

– יש להימנע מלהשאיר נרות דולקים בתוך הסוכה ללא השגחה, ויש לתת את הדעת על מיקום הנרות בסוכה בכל עת, זאת במטרה להימנע משריפות בסוכה. הימנעו מלהשליך בדלי סיגריה בשטח הסוכה או בסמוך לה, על מנת למנוע אפשרות של שריפה.

– ארבעת המינים: במקומות בהם יפעלו שווקי ארבעת המינים שיפעלו יש להקפיד על הנחיות משרד הבריאות שכוללות שמירת מרחק ועטית מסיכה. אם מגיעים לאזור עם ילדים, יש להקפיד על השגחה מלאה, כך שלא יתפרצו חלילה לכביש סמוך או יאבדו בהמון.

– בכל מקרה של פגיעה, יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד, עד להגעת צוותי מד"א למקום.
 
מנכ"ל מד"א, אלי בין: "השנה, נוכח אתגרי הקורונה והסגר – עומד ארגון מד"א בפני אתגר כפול של הענקת שירותי חירום ואנו כמובן נערכים לכך בהקדם. צוותי מגן דוד אדום נתקלים מדי שנה בפגיעות קשות בנפש המתרחשות במהלך בניית ופירוק הסוכה. על כל בית אב בישראל לנקוט באחריות וזהירות יתרה – על מנת לעבור את החג בשלום ובשמחה, ללא אסון או פציעות חמורות. חשוב להישמע להמלצות מד"א לציבור ולנהוג במשנה זהירות במהלך ההכנות לחג. בשם כל עובדי ומתנדבי מד"א, אני מאחל חג שמח ובטוח לכל בית ישראל".

Continue Reading

כל הזכויות שמורות ל-פופ3